حکمت مطهر
جلال‌الدین رحمت درسال 1949 میلادی از خانواده‌‌ای متدین و مذهبی در شهرباندونگ اندونزی به دنیا آمد. وی به عنوان یک مدرس دانشگاه، موفق به دریافت بورس تحصیلی فولبرایت (Fulbright ) برای ادامه تحصیل در دانشگاه آیووا در آمریکا گردیده و در رشته ارتباطات و روانشناسی مشغول به تحصیل شد. وی پس از بازگشت از آمریکا و تالیف کتاب روانشناسی ارتباطات، برنامه درسی در دانشکده طراحی كرد. تدریس نظام سیاسی اندونزی توسط وی مورد علاقه دانشجویان واقع شد و بسیاری از آنها را به خود جلب كرد. دكتر رحمت از مدافعان و مروجان جدی همبستگی علم و دین است. به همین دلیل مدت شش سال برای یادگیری فلسفه اسلامی و عرفان به شهر قم رفت. سپس برای مطالعه تغییرات در سیاست و روابط بین المللی به کشور استرالیا سفر و موفق به اخذ دکتری شد. دکتر جلال‌الدین رحمت همچنین در چندین دانشگاه معتبر اندونزی در حوزه‌های علم ارتباطات، فلسفه، روش تحقیق، و غیره آموزش تدریس كرده و به طور خاص به ترویج عرفان در کالج اسلامی جاکارتا و دانشگاه فرامادینا پرداخت. استاد جلال‌الدین رحمت در کنار تدریس وتبلیغ در شهرهای مختلف در اندونزی، مدتی به عنوان رئیس دبیرستان مطهری که خود ایشان تأسیس كرده، به فعالیت علمی و فرهنگی خود رونق بخشید. این مدرسه درحال حاضر به الگوی ملی در موفقیت تربیت نسل جوان مبدل شده است. وی به عنوان یک دانشمند برجسته، از اعضای فعال سازمان‌های مختلف حرفه‌ای، ملی و بین المللی منتسب است و به عنوان سخنران در سمینارها و کنفرانس‌های مختلف حضور داشته و به عنوان یک واعظ و مُبلغ دینی محبوبیت دارد. پروفسور دکتر جلال الدین رحمت یک دانشمند، مبلغ توانا، اصلاح طلب اسلامی و مربی فرهنگی است. وی علاوه بر این نویسنده‌ای پرکار به شمار می‌رود. چرا كه دارای تألیفات زیادی در زمینه‌های تصوف، قرآن و حدیث، مقالات اجتماعی، ارتباطات، فقه وغیره بوده و بخشی از آثارش به منظور مقابله با چالش‌ها و برداشت‌های سطحی از اسلام نوشته شده است. متن زیر، صحبت‌های این استاد برجسته اندونزیایی در مورد شهید مطهری و نحوه آشنایی‌اش با افكار او است كه می‌خوانید.
 
پروفسور دکتر جلال‌الدین رحمت، مؤسس مدرسه شهید مطهری(ره) در اندونزی:
هر كدام از آثار استاد مطهری در من پنجره‌ای را باز می‌كند

جلال‌الدین رحمت درسال 1949 میلادی از خانواده‌‌ای متدین و مذهبی در شهرباندونگ اندونزی به دنیا آمد. وی به عنوان یک مدرس دانشگاه، موفق به دریافت بورس تحصیلی فولبرایت (Fulbright ) برای ادامه تحصیل در دانشگاه آیووا در آمریکا گردیده و در رشته ارتباطات و روانشناسی مشغول به تحصیل شد. وی پس از بازگشت از آمریکا و تالیف کتاب روانشناسی ارتباطات، برنامه درسی در دانشکده طراحی كرد. تدریس نظام سیاسی اندونزی توسط وی مورد علاقه دانشجویان واقع شد و بسیاری از آنها را به خود جلب كرد. دكتر رحمت از مدافعان و مروجان جدی همبستگی علم و دین است. به همین دلیل مدت شش سال برای یادگیری فلسفه اسلامی و عرفان به شهر قم رفت. سپس برای مطالعه تغییرات در سیاست و روابط بین المللی به کشور استرالیا سفر و موفق به اخذ دکتری شد. دکتر جلال‌الدین رحمت همچنین در چندین دانشگاه معتبر اندونزی در حوزه‌های علم ارتباطات، فلسفه، روش تحقیق، و غیره آموزش تدریس كرده و به طور خاص به ترویج عرفان در کالج اسلامی جاکارتا و دانشگاه فرامادینا پرداخت. استاد جلال‌الدین رحمت در کنار تدریس وتبلیغ در شهرهای مختلف در اندونزی، مدتی به عنوان رئیس دبیرستان مطهری که خود ایشان تأسیس كرده، به فعالیت علمی و فرهنگی خود رونق بخشید. این مدرسه درحال حاضر به الگوی ملی در موفقیت تربیت نسل جوان مبدل شده است. وی به عنوان یک دانشمند برجسته، از اعضای فعال سازمان‌های مختلف حرفه‌ای، ملی و بین المللی منتسب است و به عنوان سخنران در سمینارها و کنفرانس‌های مختلف حضور داشته و به عنوان یک واعظ و مُبلغ دینی محبوبیت دارد. پروفسور دکتر جلال الدین رحمت یک دانشمند، مبلغ توانا، اصلاح طلب اسلامی و مربی فرهنگی است. وی علاوه بر این نویسنده‌ای پرکار به شمار می‌رود. چرا كه دارای تألیفات زیادی در زمینه‌های تصوف، قرآن و حدیث، مقالات اجتماعی، ارتباطات، فقه وغیره بوده و بخشی از آثارش به منظور مقابله با چالش‌ها و برداشت‌های سطحی از اسلام نوشته شده است. متن زیر، صحبت‌های این استاد برجسته اندونزیایی در مورد شهید مطهری و نحوه آشنایی‌اش با افكار او است كه می‌خوانید.
 
اولین آشنایی با اندیشه‌های استاد مطهری
من در سال 1980 میلادی زمانی كه برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم، با دانشجویان ایرانی که کتاب‌هایی را پیرامون انقلاب اسلامی توزیع می‌کردند، آشنا شدم. در آن دوران هنوز شناختی از استاد مطهری نداشتم؛ اما کتاب‌هایی را که دانشجویان ایرانی توزیع می‌کردند، عمدتاً از آثار دکتر شریعتی بود.
در سال 1982 در یک کنفرانس اسلامی در شهر کولومبیا در ایالت متحده آمریکا شرکت كردم. در آن کنفرانس اندیشمندان شیعه، آثاری از علماء شیعه را به بنده معرفی و تعدادی را هم هدیه كردند. در بین کتاب‌هایی که به عنوان هدیه گرفته بودم، آثاری از شهید مطهری نیز وجود داشت.
به نظر بنده، اولین مؤسسه‌ای که آثار استاد مطهری را در اندونزی منتشر كرد، انتشارات معتبر «میزان» بود که توسط آقای دکتر حیدر باقر اداره می‌شد. آقای دکتر حیدر باقر نسخه‌ای از کتاب‌هایی را که به زبان اندونزیایی ترجمه می‌کرد، قبل از چاپ به بنده هدیه می‌نمود. در یکی از همین کتاب‌ها مطلبی در مورد استاد مطهری مطالعه نمودم مبنی بر اینکه ایشان در کنار تعمق  در مفاهیم اسلامی، در شناخت فلسفه غربی نیز تبحر و شناخت خوبی دارد و اینکه استاد مطهری نویسنده‌ای بسیار توانا و فصیح، در تبیین مکاتب مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم بوده است. بنده بسیار شیفته اندیشه شهید مطهری شدم و مقدمه‌ای بر آن کتاب نوشتم.
جالب است بدانید که تمام کسانی که حتی همه کتاب مذکور را نخوانده بودند، مقدمه آنرا بخاطر جامعیت مطالب و مستندات ارایه شده، با تعمق مطالعه نموده و بعضاً نیز احساس کرده بودند که از خواندن مطالب اصل کتاب بی‌نیاز شده‌اند. زیرا شرح آشنایی بنده با شخصیت علمی و معنوی و افکار استاد مطهری برای مخاطبان خیلی جذاب و تأثیر گذار بود. بنده در آن مقدمه مقایسه‌ای بین استاد مطهری و فلاسفه غربی را ارایه دادم.
این کتاب که تحت عنوان «انسان و دین» به زبان اندونزیایی ترجمه و چاپ گردید، برگرفته از کتاب «انسان و ایمان» استاد می‌باشد.
 
عدل الهی، معروف ترین كتاب استاد مطهری در اندونزی است
کتاب دیگری که باید از آن به عنوان یکی از تأثیرگذارترین آثار استاد نام برد، «عدل الهی» می‌باشد که توسط دایی زاده بنده ترجمه شده است. تعمق استاد در مباحث ارایه شده‌ی این کتاب بسیار حیرت انگیز و جالب می‌باشد؛ بطوری که حتی مترجم را در انتقال مفاهیم دچار سختی و مشقت می‌نمود. به اعتقاد بنده این کتاب می‌تواند به عنوان یک واحد درسی در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
یکی دیگر از موضوعاتی که در این کتاب برای بنده جالب می‌نمود، مربوط به قبول اعمال بندگان در قیامت می‌باشد؛ از جمله اینکه آیا مثلاً اعمال خوب کفار در قیامت از آن‌ها پذیرفته می‌شود یا خیر؟!
استاد پاسخ بسیار مستدل و اقنایی به این سئوال را در کتاب «عدل الهی» بیان می‌کنند. می‌دانیم که بسیاری از مسلمانان معتقدند، عمل صالح کافران در قیامت پذیرفته نمی‌شود. حتی برخی از مسلمانان (شیعه یا سنی) نیز در حد افراط بر این باورند که پیروان دیگر مذاهب اسلامی در قیامت، اعمالشان مقبول نخواهد بود. بطور مثال هریک از افراطیون اهل تسن ویا شیعیان متعصب، تصور می‌کنند که تنها آن‌ها هستند که شایستگی ورود به بهشت را دارند؛ لذا اعتقاد و اعمال دسته دیگر را باطل می‌دانند.
استاد مطهری با در نظر گرفتن همه شرایط قبول اعمال بندگان توسط خداوند، پاسخ بسیار جامع و مستدل را به این پرسش فراگیر ارایه می‌کنند.
 
آثار شهید مطهری می‌تواند هدایتگر بشر باشد
به سختی می‌توانم بگویم که کدام یک از آثار استاد مطهری بیشترین تأثیر را بر افکار و زندگی من داشته است؛ زیرا که هر کدام از آثار استاد، به لحاظ گشودن پنجره‌ای تازه بر اندیشه بنده و طرح نظریه جدید از مفاهیم اسلامی، تأثیر خاص خود را برجای گذاشته است.
به عنوان مثال یکی دیگر از بهترین کتاب‌هایی که بنده از استاد مطالعه نموده‌ام، «انسان و تاریخ» می‌باشد. این کتاب مباحث خوبی را در مورد فلسفه تاریخ باز می‌کند؛ بطوریکه هنوز هم وقتی کتابی با همین عنوان از دیگر اندیشمندان مطالعه میکنم، احساس میکنم کماکان تحت تأثیر همان کتاب استاد قرار دارم.
اخیراً نیز بنده رساله دکتری خود را در موضوع فلسفه تاریخ با الهام گرفتن از کتاب «انسان و تاریخ» استاد مطهری نوشتم.
به نظر بنده امروز نیز هر یک از آثار استاد مطهری، به تناسب موضوعاتی که مطرح می‌کنند اثر بخشی خاص خود را دارند و می‌توانند برای حل معظلات جوامع بشری الگو و هدایتگر باشند. در این میان البته آثاری که مباحث اجتماعی را مطرح می‌کنند در اولویت اول قرار دارند. در عین حال اگر بخواهیم عنوان خاصی را نام ببریم، به اعتقاد بنده کتاب «داستان راستان» بیشترین و بهترین تأثیر را برای مخاطبان خود به همراه دارد. این اثر به زبان اندونزیایی نیز ترجمه شده و بنده در بسیاری از سخنرانی‌هایم از داستان‌های شیرین و جذاب این کتاب الهام می‌گیرم.
آثار استاد مطهری نه فقط برای اندیشمندان و طبقه روشنفکر جامعه، بلکه برای عموم اقشار قابل بهره برداری و مفید می‌باشد؛ و این از جمله نقاط قوت استاد مطهری به شمار می‌رود که ایشان قادر بودند مطالب سنگین فلسفی را با بیان ساده و روان و قابل فهم برای همه طبقات جامعه، حتی مردم کوچه و بازار ارایه نمایند.
انگیزه من از راه اندازی موسسه شهید مطهری
بد نیست در اینجا از انگیزه تأسیس مؤسسه‌ای بنام شهید مطهری در اندونزی نیز مطالبی را برای شما بازگو كنم و اینکه چرا این مؤسسه مثلاً بنام دکتر شریعتی و یا ملاصدرا نام گذاری نشده است.
علت انتخاب نام استاد مطهری برای این مجتمع آموزشی بدین علت بود که ایشان هم عالِم دینی است و هم روشنفکر و مسلط بر اندیشه‌های دیگر. دوم اینکه مطهری وحدت بخشی در عالِم بودن و مردمی بودن را در عمل به اثبات رساند. مقصود بنده این است که گاهی علماء صرفاً در اندیشه تحقیق و تألیف و تحریر کتاب هستند و نقشی در جامعه زمان خود ایفاء نمی‌کنند؛ و یا بر عکس کسانی که در فعالیت‌های اجتماعی بسیار پررنگ و جدی وارد می‌شوند، اما اندیشه قوی ندارند؛ در حالیکه شهید مطهری بر خلاف این دو گروه، در هر دو زمینه بسیار جدی و فعال و مؤثر عمل نمود.
در اندونزی نیز کسانی را سراغ داریم که فعالیت اجتماعی خوبی داشتند و برای تغییر و تحول جامعه تلاش می‌کردند، اما تأمل در اندیشه ندارند. استاد مطهری این خلاء را بخوبی برطرف نمود.
ایشان سخنرانی توانمند در رسانه صدا و سیما و یک فعال سیاسی و اجتماعی در زمان خود بود. او اندیشمندی بود که زندگی خود را با خون شهادت خود نوشت.
نکته دیگر حایز اهمیت در مورد استاد مطهری این که ایشان عالِمی اهل تسامح بوده است؛ یعنی اینکه گرایش شیعی محض نداشت؛ بلکه همیشه تاکید بر وحدت بین مذاهب اسلامی می‌نمود، و حتی بعضی مواقع نقد بر افراطی گریهای شیعیان را نیز از نظر دور نداشته است.


نوع مطلب : خبر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic