حکمت مطهر
دین طبق نخستین آیات نازل شده بر پیامبر(ص)بر دو عنصر بنیادین تعلیم و تربیت،یعنی کسب علم و دانش(علم بالقلم) از یک سو،و تعالی روح و کمال انسانی(علم الانسان ما لم یعلم)از سوی دیگر تأکید می کند.از دریچه همین تأکید است که می توان اولا به این ادعا که قرآن یک کتاب تربیتی است استدلال کرد،ثانیا بر اهداف و آرمانهای عام و کلی نظام تربیت اسلامی وقوف یافت.
تمام روشهای تربیتی در اسلام در حقیقت حاکی از پیوند انسان و رب است و همه فرع و شعبه های تربیت از این پیوند و کیفیت آن منشاء می گیرد.
دین به نگرش فلسفی فرد به تعلیم و تربیت و به دنبال آن اهداف تربیتی جهت می دهد و فرهنگ دینی حاکم بر انسان در همه شؤون زندگی او ریشه می دواند.تربیت دینی نشان دهنده راه و روشی است که در انتها به هدف زندگی منجر می شود.
تعلیم و تربیت از دیرباز و طی قرون و اعصار همواره مورد توجه عالمان، اندیشمندان و فیلسوفان بوده و بدین سان توانسته است افکار و اندیشه های بزرگ را به سوی خویش فراخواند.
آنچه در زیر می خوانید نگاه استاد شهید مرتضی مطهری در حوزه«تعلیم و تربیت»، برگرفته از دو کتاب آن فرزانه دهر به نامهای «تعلیم و تربیت در اسلام»و«فلسفه اخلاق »است.
تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری بر چند رکن اساسی مبتنی است. اول؛نخستین رکن تعلیم و تربیت اسلامی اهتمام به پرورش فکر و اندیشه آدمیان است.اسلام بر اصل مسأله علم آموزی و تعقل تأکید فراوانی کرده و علاوه بر آن درباره خصوصیات علمی که انسانها باید در پی آموختن آن باشند نیز به تفصیل سخن گفته است.
«تعلیم»آنگونه که متفکران مسلمان سخن گفته ان با«تعقل»متفاوت است.


نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
زندگینامه:

مطهری از برجستگان عالم اندیشه اسلامی است.وی در قریه فریمان در نزدیکی مشهد متولد شد و در نوجوانی به حوزه علمیه این شهر و پس از چند سال به حوزه علمیه قم رفت.این دوران زمانی بود که رضا شاه بر حوزه های علمیه فشار وارد می کرد و تنها اندکی از فوت حاج شیخ عبد الکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم می گذشت.مطهری مدت 15 سال در قم و در محضر بزرگانی چون بروجردی، امام خمینی و همچنین سید محمد حسین طباطبایی فیلسوف عالیقدر جهان اسلام گذرانید.

مطهری به سال 1331 به تهران آمد و در مدرسه مروی به تحقیق مشغول شد و سه سال بعد به عنوان استاد دانشگاه در دانشکده الهیات و معارف اسلامی آغاز بکارکرد.فعالیتهای سیاسی مطهری بطور جدی با قیام 15 خرداد 1342 آغاز شد.در زندگینامه مختصری که در مقدمه آثار وی چاپ شده (1372، شرح حال آمده در این قسمت عمدتا متکی بر همین زندگینامه است) .چند بار زندان و بازداشت در کارنامه فعالیتهای وی ثبت شده است که اولین آن 15 خرداد 42 بود.مطهری در رهبری مذهبی هیاتهای مؤتلفه اسلامی هم شرکت داشت.وی در سال 1346 به اتفاق جمعی دیگر در تاسیس حسینیه ارشاد نقش مهمی بر عهده گرفت و پس از بروز مشکلاتی با دیگر اعضاء در مسجد الجواد، مسجد جاوید و ارک تهران به فعالیتهای خود ادامه داد.مطهری در شرایط به ثمر رسیدن نهضت اسلامی از معتمدین و مشاورین اصلی امام خمینی بود و از سوی ایشان در تشکیل شورای انقلاب عهده دار مسئولیتهایی گشت.وی سرانجام در سال 1358 از سوی گروه تروریستی فرقان که گرایشات افراطی ضد روحانی داشتند، ترور شد. مطهری تنها فرد از جمع افراد مطرح در این فصل است که با چنین انجامی روبرو گردید.


نوع مطلب : معرفی استاد، مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
شهید مرتضی مطهری قدس سره که با دغدغه خاص به بررسی موضوعات اسلامی می پرداخت، نسبت به حادثه عاشورا حساسیت و عنایت فوق العاده ای داشت. گر چه در این باره تألیف و اثری مکتوب توسط خود استاد نیست، اما گویا آنچه در نظر داشته بر قلم جاری کند، در سخنرانیهای خود اظهار نموده است. «حماسه حسینی» عنوان سه جلد کتاب از استاد شهید است. این مجموعه مشتمل بر سخنرانیها و یادداشتهای ابتدایی و غیر تفصیلی استاد مطهری است که از حدود سال 1347 تا 1356 شمسی ایراد و نوشته شده و تاکنون بیش از سی نوبت به چاپ رسیده است. این کتاب با عنوان «الملحمةُ الحسینیه» به عربی ترجمه شده و به نام مترجم تصریح نشده است(1).

از آنجا که استاد شهید در لابه لای جلدهای اول و دوم، و بخش آخر جلد سوم بر کتاب شهید جاوید ایراداتی داشته و دیدگاههای آن را رد نموده است، نویسنده شهید جاوید در انتقاد از حماسه حسینی کتابی با عنوان «نگاهی به حماسه حسینی استاد مطهری»(2) نوشته و ضمن تأیید انتقادهای استاد مطهری از تحریفات و خرافات بسته شده بر این نهضت، با زبان علمی به ردّ انتقادهای شهید مطهری پرداخته و آن گاه پاره ای از منقولات تاریخی کتاب «حماسه حسینی» را مورد نقد قرار داده است.
«حماسه حسینی» تاریخ نگاری نیست، بلکه تحلیل تاریخ است و در آن به جنبه درس آموزی و الگوگیری از قیام امام حسین علیه السلام و لزوم پیراستن آن از تحریفات تکیه و تأکید شده است.

از آنجا که استاد مطهری خود عهده دار فراهم کردن این کتاب نشده و فرصت تجدید نظر در مطالب آن را نیافته و مطالب آن را به تدریج گفته و نوشته بود، مسامحاتی در آن یافت می شود. با این وصف نکاتی جدید و ارزشمند در کتاب وجود دارد که می توان آن را در شمار کتابهای مهم قلمداد کرد(3).

و اینک به مناسبت سال «عزت و افتخار حسینی» کوشیده ایم مروری بر مطالب آن داشته باشیم.


نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
آیا انسان پس از مرگ یکباره وارد عالم قیامت می شود و کارش یکسره می گردد، و یا انسان در فاصله مرگ و قیامت یک عالم
خاصی را طی می کند و هنگامی که قیامت کبری بپا شد وارد عالم قیامت می گردد؟(و البته این را هم می دانیم که تنها خدا
می داند که قیامت کبری کی بپا می شود.حتی پیامبران نیز از این مطلب اظهار بی اطلاعی کرده اند).


مطابق آنچه از نصوص قرآن کریم و اخبار و روایات متواتر و غیر قابل انکاری که از رسول اکرم و ائمه اطهار رسیده است
استفاده می شود، هیچکس بلافاصله پس از مرگ وارد عالم قیامت کبری نمی شود، زیرا قیامت کبری مقارن است با یک
سلسله انقلابها و دگرگونیهای کلی در همه موجودات زمینی و آسمانی که ما سراغ داریم یعنی کوهها، دریاها، ماه، خورشید،
ستارگان، کهکشانها.هنگام قیامت کبری هیچ چیزی در وضع موجود باقی نمی ماند.بعلاوه در قیامت کبری اولین و آخرین
جمع می شوند، و ما می بینیم که هنوز نظام جهان برقرار است و شاید میلیونها و بلکه میلیاردها سال دیگر نیز برقرار باشد و
میلیاردها میلیارد انسان دیگر بعد از این بیایند.


نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
دین چه ثمراتی برای زندگی انسان دارد؟

در اینکه نیروی عقل و تفکر و اندیشه برای تدبیرهای جزئی و محدود زندگی ضروری و مفید است بحثی نیست انسان در زندگی همواره مواجه با مسائلی است از قبیل: انتخاب دوست، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب همسر، انتخاب شغل، مسافرت، معاشرت، تفریح، فعالیتهای نیکوکارانه، مبارزه با کژیها و ناراستیها و بدون شک در همه اینها نیازمند به تفکر و اندیشه و تدبیر است و هر چه بیشتر و بهتر بیندیشد موفقیت بیشتری کسب می کند، و احیانا نیازمند به استمداد از تفکر و تجربه دیگران می شود (اصل مشورت) در همه این موارد جزئی، انسان طرح تهیه می کند و آن را به مرحله اجرا در می آورد. در دایره کلی و وسیع چطور؟ آیا انسان قادر است طرحی کلی برای همه مسائل زندگی شخصی خود که همه را در بر گیرد و منطبق بر همه مصالح زندگی او باشد بریزد؟ یا قدرت طرح ریزی فکری فردی، در حدود مسائل جزئی و محدود است و احاطه بر مجموع مصالح زندگی که سعادت همه جانبه را در برگیرد از عهده نیروی عقل بیرون است؟ می دانیم که برخی فیلسوفان به چنین خودکفائی معتقد بوده اند، مدعی شده اند که راه سعادت و شقاوت را کشف کرده ایم و با اعتماد به عقل و اراده، خویشتن را خوشبخت می سازیم. اما از طرف دیگر می دانیم که در جهان دو فیلسوف یافت نمی شوند که در پیدا کردن این راه، وحدت نظر داشته باشند خود سعادت که غایت اصلی و نهائی است و در ابتدا مفهومی واضح و بدیهی به نظر می رسد یکی از ابهام آمیزترین مفاهیم است. اینکه سعادت چیست؟ و با چه چیزهائی محقق می شود؟ شقاوت چیست؟ و عوامل آن کدام است؟



نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
اگر به زندگی استاد بزرگوار , مرحوم استاد مطهری , بنگریم , درمی یابیم که اولا : ایشان صاحب علمی بودند که اولویت داشته و هدف ساز بوده است علمی که هدف و جهات زندگی انسان را مشخص می کند . ثانیا : با توجه به شناخت خود ایشان و زندگیشان روشن می شود که انگیزه و نیت ایشان از عالم بودن , نیتی خدایی بوده و جنبه خدمت به راه خدا داشته است . پس , ایشان هر دو امتیاز را داشتند . اما از بابت علم هدف ساز , خود آن مرحوم در آثارشان به این مطلب اشاره کرده اند :

بارها با خود فکر کردم که اگر نیرویی را که در خصوص یادگیری علوم اسلامی صرف کردم , در جهت علوم تجربی به کار می بردم , چه تخصص هایی پیدا کرده و چه عنوانهایی به دست آورده بودم با این حال , امروز , این آرامش روحی را دارم که هدف را مشخص کرده ام و در جهت این هدف می توانم مؤثر باشم .

مرحوم استاد همچنین در کتاب[ عدل الهی] به این مسئله اشاره می کنند که : اگر در جهت علوم غیر مذهبی زحمت می کشیدم , از لحاظ مادی ممکن بود شرایطی بهتر از این داشته باشم . اما تنها چیزی که به راستی جای همه آنها را می گیرد , همین طرز فکر و عقیده راسخ و متقنی است که نسبت به هدف زندگی پیدا کرده ام .


نوع مطلب : از نگاه دیگران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
مردان بزرگ در طول تاریخ با گام های استوار خود مسیر تکامل را هموار ساختند، از گردنه های هول انگیز و خطرناک آن بالا رفتند و پرچم کرامت و عزت انسانی را بر فراز قله های ایمان و دانش به اهتزاز در آوردند.

در این میان عالمان و دانشمندان اسلام که وارثان حقیقی انبیاء و اوصیاء الهی و ادامه دهندگان راه آن مردان الهی اند، جایگاه ویژه ای دارند. آنان شبانه روز به سازندگی خود و جامعه پرداخته و همانند مشعلی فروزان فراروی انسانیت را روشن نموده اند.

آشنایی با شیوه های زندگی این رادمردان الهی، انسان را در پیمودن راه کمال و فضیلت علاقمند و مصمم می سازد و پویندگان طریق انسانیت را همتی بلند بخشیده و راه سلوک خالصانه را برای آنان به ارمغان می آورد.

استاد مطهری رحمه الله از معدود عالمانی است که علم و حکمت و عرفان را به هم آمیخته و از وجود خویش چهره ای نورانی و تابناک برای جامعه ظلمت زده زمان خود ساخت. شناخت ابعاد شخصیت این شهید آگاه و مرد اندیشه و عمل برای خاطراتی از زندگی استاد مطهری رحمه الله

تمام دین داران، آزادمردان و به ویژه نسل جوان سازنده و حرکت آفرین است.


نوع مطلب : از نگاه دیگران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
استاد شهید مرتضی مطهری، معجزه و اعجاز قرآن را به طور دقیق و علمی مورد بحث و بررسی قرار داده اند که خلاصه ای از آن در این مقاله آورده می شود.

تعریف معجزه

«معجزه از ماده «عجز» یعنی ناتوانی، و معجزه یعنی کاری که دیگران در مقابل آن ناتوانند و کسی دیگر قادر به انجام آن نیست.» [1]

ایشان واژه «خرق عادت» را که برخی به جای معجزه نقل می کنند، مناسب نمی دانند و معتقدند که این کلمه برداشتی است که اشاعره از معنای معجزه داشتند . [2]

استاد در ادامه می فرمایند:

«اصولاً در قرآن نه کلمه معجزه استعمال شده و نه خرق عادت، قرآن لفظ دیگری را به کار برده و آن کلمه «آیت» است که به نظر می رسد از هر دو کلمه معجزه و خرق عادت رساتر به مقصود است. آیت یعنی نشانه و یا دلیل محکم. معجزه همان دلیل محکمی است که ادعای نبوت را اثبات می کند و به همین مناسبت نیز «آیت» خوانده می شود.» [3]

استاد در این قسمت به نقد برخی تعاریف در مورد «معجزه» می پردازند. ایشان در نقد برخی که در تعریف معجزه گفته اند: «معجزه یعنی آن چه که بدون علت روی می دهد» می فرمایند:


نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
از عوام زدگی بعضی از علما و تندروی انقلابیون -مخصوصاً هم لباس های خود- سخت معترض بود. با اینکه بیش از هر کس امام خمینی را دوست می داشت، حاضر نبود در شعارها بشنود که طلبه ای بگوید: «برای سلامتی یگانه مرجع تقلید شیعیان جهان صلوات!»

به گزارش پایگاه اینترنتی شهید مطهری، در ادامه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خاطراتی که در مورد ایشان و از زبان شخصیت های برجسته انقلاب است را می خوانید.


آیت الله طاهری خرم آبادی:
شهید مطهری به شدت با تحزب مخالفت می کرد
شهید بهشتی به مسئلة حزب و تشکیلات فکر می کرد و این مسائل در نزد ایشان از اهمیت خاصی برخوردار بود که آخرش هم به تأسیس حزب جمهوری اسلامی ختم شد. در حالی که شهید مطهری این گونه فکر نمی کرد. آقای مهدوی کنی هم با این فکر اصلاً موافق نبود، الان هم موافق نیست. آنان معتقد بودند که روحانیت باید جنبة پدری داشته باشد و نباید خودش را در حزب خاصی محصور کند. 
بین حزب و تشکل فرق وجود دارد. آقای مطهری با تشکل مخالف نبود، اما با حزب به صورتی که جمعیتی تشکیل بدهیم و نام خاصی روی آن بگذاریم و از مردم جهت پیوستن به آن دعوت کنیم، مخالف بود. آقای مطهری با چنین کاری مخالف بودند و دیدگاه مثبتی به حزب نداشتند. بعدها هم که حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد، آقایان مطهری و مهدوی کنی مخالف بودند؛ نه این که با اصل تشکل مخالف باشند، زیرا هر جمع و گروهی که گرد هم می آیند و کاری را انجام می دهند یا فعالیتی دارند، نوعی تشکل به حساب می آیند نه حزب؛ البته ممکن است مجموعة افرادی، اهداف مشترکی داشته باشند و در عین حال در بعضی مسائل با هم اختلاف نظر پیدا کنند و این موجب شود که نتوانند با یکدیگر همکاری نمایند.1


نوع مطلب : مقالات، از نگاه دیگران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
حجت الاسلام ناطق نوری یکی از روحانیون مبارزی است که هم در دوران مبارزه و هم بعد از انقلاب نقش موثری در ترویج گفتمان امام خمینی (ره) داشت.
به گزارش پایگاه اینترنتی شهید مطهری، حجت الاسلام ناطق نوری در کتاب خاطرات خود که بخش زیادی از آن، نقل خاطرات دوران مبارزه با ستم شاهی است، ناگفته های زیادی از شخصیت ها و نحوه مبارزه انقلابیون دارد. او در بخش های مختلف این کتاب به نقش شهید مطهری در دوران مبارزه اشاره کرده است که در ادامه بخشی از این خاطرات را می خوانید.


تحصن علما در مسجد دانشگاه تهران
زمانی که کمیتة استقبال از حضرت امام شکل گرفت، تمام برنامه ریزی ها، زیر نظر این کمیته بود و شهید مطهری و شهید بهشتی گردانندة اصلی کمیته بودند. تعداد زیادی از بازاریان متدین و انقلابی هم جزء کمیتة استقبال بودند. هم چنین نهضت آزادی نیز در کمیته، نقش و حضور فعالی داشت. تحصن علما در مسجد دانشگاه تهران به خاطر تأخیر ورود امام، یکی از برنامه های کمیتة استقبال بود. در این تحصن کارها تقسیم شده بود و آقای معادیخواه و هادی خامنه ای در کمیتة تبلیغات بودند. وقتی علما وارد مسجد دانشگاه شدند، آقای مطهری اولین سخنران و آقای منتظری سخنران دوم بودند.1


نوع مطلب : مقالات، از نگاه دیگران، خاطرات شهید مطهری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
در بازدید از زادگاه و موزه شهید مطهری مطرح شد:
ابعاد چند وجهی شخصیت استاد مطهری کمتر مورد توجه قرار گرفته است
 ابعاد چند وجهی شخصیت استاد مطهری کمتر مورد توجه قرار گرفته است


مدیر کل امور استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورگفت: توجه به شهید مطهری بیشتر به آثار و تألیفات ایشان معطوف شده و ابعاد چند وجهی شخصیت استاد مطهری تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی شهید مطهری به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «ظهیر مطهری» روز گذشته در فریمان با بیان این مطالب افزود: توجه به نقش سیاسی اجتماعی شهید مطهری در انقلاب و حساسیت و بصیرت فکری وی در مقابله با انحرافات از مهم ترین ویژگی های استاد مطهری است که باید شناسایی شود.

وی اظهار داشت: در بدو ورود امام (ره) مدیریت مکان حضور امام و سخنرانان بهشت زهرا بر عهده شهید مطهری بود و با تلاش های گسترده وی جلوی بسیاری از اقدامات انحرافاتی گرفته و موجب دوام انقلاب شد که لازم است مردم با این گونه تلاش های استاد آشنا شوند.در خور ذکر است که در ادامه این جلسه فرماندار و امام جمعه فریمان هم مطالبی درباره شخصیت شهید مطهری ایراد کردند.



نوع مطلب : خبر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
همزمان با حضور وزیر دادگستری در پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «معمای شاه»، سایت اینترنتی این سریال رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شهید مطهری به نقل از بانی فیلم، این مراسم که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، ورزی در سخنانی گفت: صحنه های این سریال همه واقعی هستند و بازسازی شده اند. ضمن اینکه قرار است در سریال معمای شاه به وقایع مهم تاریخی همچون 17 شهریور، کودتای 28 مرداد، کشتار کفن پوشان ورامین، منزل حضرت امام خمینی(ره) در قم، کمیته ضد خرابکاری و... پرداخته شود. همچنین به بخش هایی از زندگی آیت ا... کاشانی، شهید نواب صفوی، شهید مطهری، آیت ا... طالقانی و شهید بهشتی نیز پرداخته شده است. در این سریال به بخش هایی از زندگی رهبری و حتی آقای هاشمی رفسنجانی نیز می پردازیم. 



نوع مطلب : خبر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
ستیزه گری شهید مطهری با لیبرالیسم ناشی از تفاوت های ریشه داری است که میان جهان شناسی دینی و دیدگاه های مادی گرایانه هواداران لیبرالیسم وجود دارد. 
به گزارش پایگاه اینترنتی شهید مطهری به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، آزادی مفهومی است که پیامبران الهی و عارفان و فیلسوفان بزرگ آن را ستوده اند، ولی کسانی نیز بوده و هستند که انحراف ها و کج روی های خود را با نام آزادی توجیه می کنند. در قرون اخیر و دوران مدرنیسم، «آزادی» به واژه ای مظلوم مبدل شده که اسیر چرخ دنده های نظام سرمایه داری شده است.

در این سلسله نوشتار برآنیم تا به تبیین مفهوم و حدود آزادی از دیدگاه متفکر فرزانه، استادِ شهید مرتضی مطهری(ره) بپردازیم. نوشتار نخستین که در پیش روست به مثابه مدخلی است برای آشنایی زاویه و جهت گیری متفاوتی که آزادی در اندیشه اسلامی در مقایسه با آزادی در مفهوم لیبرالیستی خود داراست. این سلسله نوشتار در 3 شماره دیگر نیز دنبال می شود.

آزادی در خدمت خواسته هایی ناصواب



نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
[106 ] 22 هدف زندگی (با عنوان: El Sentido de la vida) / شهید مرتضی مطهری مترجم: نامعلوم؛ تهران: الهدی، 1989 م، رقعی. 
  
[107 ] 23 هدف زندگی (با عنوان: La Meta de La vida) / شهید مرتضی مطهری مترجم: محمدعلی انزالدو مورالس؛ مكزیك: رایزنی فرهنگی ایران، 1988 م، رقعی 
  
[108 ] 24 وحی و نبوت / شهید مرتضی مطهری مترجم: واحد ترجمه؛ تهران: بنیاد بعثت، [بی تا]، 144 ص، رقعی. 


نوع مطلب : تاریخ، دانلود کتاب های استاد مطهری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
تاریخ درخشان و پرافتخار حوزه های علیمه شیعه همواره شاهد ظهور و بروز عالمان بزرگ و دانشمندان تلاشگری بوده که با همتی بلند و عزمی راسخ، مراتب علم و تقوی و معنویت را یکی پس از دیگری طی نموده و به درجات بالا نائل و به چراغ فروزانی تبدیل شده و انسانهای بسیاری را به سوی نور و هدایت و رستگاری رهنمون گردیده اند.

شهید آیت اللّه مرتضی مطهری یکی از شخصیتهای برجسته و کم نظیر در تاریخ اسلام و یکی از دانشمندان اسلام شناس و محققان توانا به شمار می رود که با تلاش و مجاهدت فراوان توانست در تمامی رشته های معارف اسلامی، صاحبنظری ژرف اندیش و محققی دقیق و در پاره ای حوزه ها همچون فلسفه، فقه و اصول در قله اجتهاد قرار گیرد. وی با افکار و اندیشه های ناب و اصیل خود، آثار و نتایج بزرگی را در زمینه های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در میان حوزویان و دانشگاهیان بر جای گذارد. با مجهز ساختن خویش به علوم روز و نیز تحقیق درباره اسلام و تعالیم حیات بخش آن و فهم دقیق آن، در برابر انبوه تهاجمات و شبهات مختلف ایستادگی کرد و با منطق و استدلال به مبارزه با افکار الحادی، التقاطی و متحجرانه پرداخت و اسلام را بدور از هرگونه تحریف و بدعت و کژاندیشی معرفی کرد و بدینوسیله از خود نامی جاودانه و ماندگار در تاریخ باقی گذاشت.

به منظور آشنایی با شخصیت علمی و خدمات فرهنگی استاد مطهری، مراحل تحصیل، تدریس و فعالیتهای علمی و فرهنگی ایشان را در چند محور مورد توجه قرار می دهیم.

استعداد و نبوغ



نوع مطلب : مقالات، معرفی استاد، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()


( کل صفحات : 3 )    1   2   3   


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic